Wednesday 17 August 2016

BAGAIMANA JERAWAT ADA KAITAN DENGAN MASALAH HORMON DAN TOKSIN?

Masih ingatkah anda kisah kulit muka saya ini yang menghadapi masalah jerawat dan alahan kronik?

Kalau terlupa cerita berkenaan boleh baca di sini : Testimoni Faizah dan Jerawat

Berbulan-bulan jugalah saya mengkaji dan bereksperimen dengan SET JERAWAT SHAKLEE bagi membebaskan diri dari masalah Jerawat dan Alahan kronik pada wajah ini. 

Jadi apa yang saya jumpa, Jerawat ini memang ada kaitan dengan masalah dalaman dan daripada inilah sehingga sekarang saya banyak membaca berkenaan permasalahan yang saya hadapi. 

So, kalau yang nak dapatkan konsultasi daripada saya dengan permasalahan ini memang lama la sikit sesinya. Hehehe. 

Tajuk hari ini?

Tajuk hari ini saya akan kupaskan mengenai perkaitan JERAWAT, HORMON dan juga TOKSIN . Daripada apa yang saya baca, jerawat ini seringkali dikaitkan dengan hormon dan toksin. 

Tapi adakah ianya BETOL?




Sumber Google


PUNCA JERAWAT
Punca jerawat sering kali dikaitkan dengan:


  1. Hormon (ketika haid)
  2. Kekotoran di muka
  3. Alahan
  4. Kesilapan memilih penjagaan (Set Kosmetik/Set Rawatan Kulit)
  5. Kandungan toksin dalam badan tinggi

Di dalam entry kali ini saya akan memilih membincangkan mengenai masalah HORMON dan TOKSIN. 

Pasti anda ingin tahu apakah produk yang sesuai ketika saya atasi masalah jerawat kronik kan? Jangan risau di hujung entry ini saya akan beritahu produk yang paling terbaik sekali bagi mengatasi masalah HORMON dan juga sekali TOKSIN ini. 



Bagaimana jerawat boleh tumbuh dan kaitannya dengan hormon wanita??

Salah satu punca penyebab jerawat itu datang daripada tubuh penghidap itu sendiri. Saya sendiri mengaku kebenarannya ini. Al maklumlah bila sudah berjerawat kronik, kita perlulah ada ilmu kan? 

Tiada ilmu bab penjagaan inilah membuatkan kulit kita semakin parah.Serius seram. Saya ni agak kategori FOBIA dengan jerawat pun ada dah. 

 Untuk pengetahuan anda, walaupun remaja yang selalu mengalami masalah hormon tidak stabil disebabkan oleh proses tumbesaran, ketidakseimbangan hormon juga berlaku kepada orang dewasa. 

Secara umumnya,pertumbuhan jerawat berpunca daripada pengeluaran hormon androgen yang menstimulasikan kelenjar Sebaceous dan menyebabkan kelenjar tersebut membesar atau mengembang.

Sumber Google

Beginilah pembentukan JERAWAT KRONIK


Penghasilan hormon androgen menghasilkan sebum yang menjadikan kulit kita lembut dan kalis air. Hal ini terjadi kerana sebum yang terkumpul dan tersumbat di dalam liang roma kulit akan dijangkiti bakteria dan sel kulit mati. Maksudnya, lebih banyak sebum yang dihasilkan oleh hormon androgen, lebih tinggi potensi untuk kulit seseorang itu ditumbuhi jerawat.

Apabila peningkatan pengeluaran hormon androgen berlaku, kelenjar Sebaceous dan lapisan kulit di dalam liang roma turut berubah. 

Remaja lelaki dan perempuan yang mengalami perubahan hormon juga akan berganti kulit dengan kerap sewaktu akil baligh. Dalam tempoh inilah kita kerap jumpa remaja yang mengalami masalah jerawat sama ada serius atau tidak. Tetapi kita semua kena beringat,  bukan remaja sahaja yang mengalami masalah jerawat, orang dewasa juga mempunyai peluang untuk menghidap penyakit kulit berjerawat ini.


Namun, bagi orang dewasa, masalah ketidakseimbangan hormon ini berlaku secara sementara dan tidak berlarutan dalam jangka masa yang lama tetapi masih berpotensi untuk terpaksa mendapatkan rawatan ke atas masalah jerawat tersebut.


Jadi jangan pandang enteng hal ini. Walaupun kulit muka dah sihat dari kronik sekalipun, masih berpotensi mengalaminya. Apapun kita sendiri perlu tahu dan kawal dari pelbagai segi seperti pemakanan, waktu tidur dan bermacam lagi. 


Antara masalah lain yang turut menyebabkan ketidakseimbangan hormon kepada orang dewasa ialah:

1. Pertumbuhan semula jerawat buat pertama kali setelah sekian lama kulit tidak berjerawat boleh disebabkan oleh PMS, Pre- Menopause dan juga Menopause.

2. Kelainan pengeluaran hormon dalam tempoh kehamilan atau sewaktu kitaran menstrual.

3. PCOS ( Polycyctic Ovarian Syndrome ) dimana pesakit mengalami masalah petumbuhan atau keguguran rambut, kulit di sekeliling ketiak atau lipatan-lipatan kulit pada tubuh menjadi lebih gelap, dan kegemukan pada kawasan perut .


CADANGAN VITAMIN ATASI MASALAH HORMON

Jadi, kepada yang mengalami masalah jerawat kronik saya cadangkan anda pulihkan jerawat yang berkaitan dengan hormon ini dengan GLA COMPLEX. 


Sumber Google


GLA COMPLEX adalah pilihan terbaik untuk menstabilkan hormon dalam badan. GLA Complex ini digabungkan dengan minyak sunflower dan juga Vitamin E dalam satu capsule. 


Sumber Google

Bila hormon dah stabil betol-betol, insyaAllah jerawat pun malu nak datang lagi. 


Bagaimana GLA membantu memusnahkan jerawat dan mencantikkan kulit?

GLA adalah komponen yang sangat penting untuk kulit sihat dan cantik. GLA membantu mengekalkan kestabilan dan bendalir semulajadi serta mencegah kehilangannya. GLA berperanan memastikan kulit sentiasa lembap dan berfungsi memperbaiki sempadan bendalir kulit. GLA adalah seperti antibotik untuk kulit yang juga mengandungi Vitamin E.

Oleh kerana ia juga berperanan mengawal dan mengatur semula hormon tubuh, jadi ia mampu merencat hormon pada kulit yang boleh menyebabkan akne dan jerawat.

Antara tanda hormon tak stabil ialah jerawat terutamanya semasa kedatangan haid.


ESP bantu menghilangkan Parut Jerawat:


Sumber Google


Bagi yang ingin menghilangkan parut jerawat pula, boleh ambil diambil sekali dengan ESP. Hal ini kerana ESP membantu dan menggantikan sel-sel kulit yang rosak disebabkan oleh jerawat tersebut. Lagi satu perkara, ESP juga dapat memperbaiki hormon juga. 

======>Baca selanjutnya Hot Product Shaklee, ESP: Kebaikan ESP



TOKSIN PENYEBAB JERAWAT

Toksin yang banyak di dalam juga merupakan salah satu sebab utama jerawat ini berlaku. Kebiasaannya toksin ini banyak terkumpul di bahagian usus, darah dan hati. 

=====> Baca selanjutnya di sini: Kenapa badan perlu DETOKS?

=====> Baca selanjutnya di sini: Testimoni Detoks


Antara Vitamin membuang toksin yang banyak membantu memulihkan sel dalaman dan Anti-Radang bagi kulit Jerawat ialah VIVIX.



Bagaimana VIVIX boleh membantu?

Salah satu agen DETOX yang paling berkesan adalah VIVIX kerana Vivix mempunyai satu manfaat iaitu ANTI-RADANG yang sangat bagus selain menjadi sumber Vitamin A yang terbaik. Fungsi anti-radang ini ada terdapat pada salah satu kandungan Vivix iaitu Carrot Purple. 

Selain itu, Vivix membantu memperbaiki tisu-tisu kulit muka yang rosak dan juga melindungi sel - sel yang ada daripada rosak. Ia adalah tugas RESVERATROL - kuat dengan ANTIOKSIDAN.

Sebagai agen DETOX terhebat, Vivix amat membantu membersihkan TOKSIN di dalam badan yang juga punca dimana jerawa sukar dihapuskan atau hilang di kulit muka. 

Apabila dalaman bersih, luaran juga akan bersih kerana sel-sel dan organ dalaman berfungsi dengan baik. 

Jangan lupa amalkan Vivix ya, secara tidak langsung kita dapat baiki sel-sel dan organ dalaman badan kita yang lemah atau rosak. 

Lagi satu dengan bermasker Vivix pun membantu mempercepatkan jerawat kecut. 


======> Baca selanjutnya di sini:Vivix Bantu Menstabilkan Hormon


TESTIMONI



Testimoni Jerawat Kronik daripada Customer saya sendiri
( No tel baru 0136625745)




Sumber Google



Sumber Google : Testimoni Jerawat Batu dan GLA Complex



Sumber Google





Jika ANDA menghadapi permasalah KULIT JERAWAT KRONIK BERNANAH bolehlah hubungi saya pada WHATSAPP atau PM direct di FACEBOOK



Shaklee Independent Distributor
Faizah Syakira 
FB: Faizah Syakira
IG: Faizah.Syakira
Page: Kisah Kulit Berjerawat
Kesihatan Keluarga dan Pemakanan
Tel: 0136625745 (Whatsapp)
COD Area: Kuala Pilah, Juasseh, Bahau, Bandar Seri Jempol dan sekitarnya







2 comments:

Jueliza Jamani said...

akak kalo salah makan kompom naik jerawat.. eheheh

cikkyra90.blogspot.com said...

kan samalah kita. lagi2 ayam. saya ni kalau ayam, memang beranak2 la jerawat jawabnya. ayam kan cucuk hormon. fobia nak makan ayam lepas ni. huwaaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...