Sunday 20 August 2017

DUA PENYAKIT UTAMA YANG DIKAITKAN DENGAN ISTILAH RESDUNG

Assalamualaikum. Selamat petang. 

Rasa macam sudah lama tidak menulis di sini. Hari ini berkongsi tentang RESDUNG. Sebenarnya Faizah sendiri pernah berkongsi maklumat tentang ini di pautan 10 Petanda Resdung. Jadi tak salah rasanya jika Faizah kongsikan kembali 10 petanda ini kan? Hehe. Entah-entah ramai yang tidak mengetahuinya lagi. 

10 Petanda Resdung tersebut ialah: 


  • Sering mengalami hidung tersumbat
  • Mempunyai lendir dari hidung dan tekak
  • Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan diantara mata
  • Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
  • Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
  • Gejala alahan hidung seperti kerap bersin terutamanya pada waktu pagi, gatal hidung
  • Mengalami jerawat di muka dan badan

Sumber Google


  • Nafas berbau
  • Kulit kepala berkelumumur, gatal dan rambut gugur
  • Sering berasa sakit kepala, pening dan migrain

Menurut Dr Ahmad Nordin, seorang pakar ENT dalam penulisannya di www.mmgazette.com, terdapat dua penyakit utama yang dikaitkan dengan istilah resdung iaitu

1) Allergic Rhinitis (Rhinitis Alahan)

Dikenali dari gejala sumbat hidung, hingus yang jernih (rhinorrhea), bersin gatal hidung dan  kadangkala mata. Penyakit ini kadangkala dicetus oleh debu, makanan atau perubahan cuaca. Sejarah keluarga juga menunjukkan wujudnya penyakit yang sama atau penyakit asma atau ekzema. 

2) Sinusitis 

Dalam penyakit ini, seseorang itu akan mengalami hingus yang berkemungkinan berwarna kuning, hijau atau bercampur darah. Ciri utama ialah saki kepala yang sangat teruk, di dahi atau muka terutamanya di tengah hidung atau pipi; sebelah atau kedua belah boleh berlaku. Sumbat hidung dan demam boleh berlaku. Penyakit ini boleh terjadi sekali, atau berulang kali dan berlanjutan beberapa minggu.  

Kalau diikutkan apa yang diperkatakan oleh Dr Ahmad Nordin ini, kedua-dua penyakit resdung ini Faizah mengalaminya. Alahan debu, makanan dan perubahan cuaca itu memang akan ada pada diri, ekzema itu pun ada sedikit. Jika badan stress adalah sedikit petandanya. Lagi satu, pernah juga keluar hingusan bercampur darah. Mungkin itu antara sebab muka Faizah pun teruk juga kan suatu ketika dahulu dan hingga kini masih menjaga dari segi kebersihan, makanan dan sebagainya. Cadar tidur memang sesuatu yang harus di ambil serius, kalau tidak habislah gatal satu badan Faizah. Begitulah allergik yang Faizah hadapi. Sedih kan. 



Dahulu tak jaga makan sangat, selepas tahu daripada doktor. 
Faizah jagalah makan demi kulit tapi terlajak kurus, 😂
Nanti seterusnya entry Faizah tunjukkan beza dulu dan sekarang. 


Anda jika mengalami sebaik ikuti cara mengatasi ini; 

1. Berjumpalah dengan doktor bagi memastikan tahap resdung Anda. Dapatkan khidmat nasihat dari mereka. 

2.  Memastikan persekitaran Anda sentiasa bersih. 

3. Menjaga pemakanan Anda. Kenalpasti dan elak pengambilan makanan yang Anda alah sehingga mencetus kepada penyakit resdung ini. 

4. Mengamalkan pemakanan yang bernutrisi tinggi bagi memastikan sistem imun badan tidak lemah. Anda juga boleh mengambil supplemen sebagai alternatif. 

Cadangan supplemen sebagai alternatif adalah daripada produk Shaklee. Antaranya ialah:

1) B complex

● Lengkap dengan 8 jenis vitamin B yang boleh membantu memulihara selaput lendir serta memelihara kesihatan badan yang baik. 
● B1, B2, B3, B6, biotin dan pantotenik membantu badan menukarkan lemak, protein dan karbohidrat kepada tenaga. 
● Membantu pembentukan sel darah merah yang sihat
● Membantu untuk meredakan alahan

2) Alfafa  Complex

● Membantu badan mengatasi keradangan
● Membantu untuk melawan alahan seperti kulit dan hidung sensitif. 
● Kaya dengan sumber klorofil yang mampu membantu melawan jangkitan dan membantu menghalang serangan bakteria

3) Sustained Release Vita-C

● Vitamin C yang mempunyai sifat pelepasan masa (Sustained Relase) 
● Merupakan agen antioksidan yang boleh membantu badan memerangi kimia toksin
● Membantu meningkatkan sistem imunisasi badan dan membantu menentang jangkitan (infection)

Testimoni

Faizah ada cerita daripada pengalaman sendiri awal bulan julai begitu lebih kurang. 2 minggu yang agak teruk jugaklah bersin dan selesemanya setiap pagi. Tak taulah apa puncanya entah. Sah-sah ini RESDUNG! 😂 

Tapi sebenarnya tahu jawapannya. Haha. Satu-satunya makan tak jaga. 

Waktu tidur pun tak teratur juga. Hehe. Semalam kenelah bebel balik sebabnya mula buat tabiat sama balik.😂 

Mentang-mentang baru-baru ini bersin dan selesema tu dah tiada. 

Nak tahu apa Faizah buat sebelum ni? Faizah ambil 6 biji Vitamin C (1 hari) ini. 





1 biji tablet = 500 mg 

Sistem penyerapan digunakan pula sistem penyerapan berterusan (proprietary sustained release system)  dimana melepaskan 100 mg setiap sejam  selama 5 jam. 

Lagi satu, vitamin C ditambah pula  dengan 120 mg  Complex Citrus Bioflavanoids. 

Tujuannya meningkatkan fungsi Vitamin C dan melambatkan proses oksidasi dalam badan kita supaya vitamin C yang kita ambil dapat menjalankan fungsinya dengan lebih efisien. 

Paling penting vitamin c ini: 

❤ Tingkatkan imunisasi badan

❤ Melambatkan sel penuaan di dalam badan kita 

❤ Bantu menghasilkan kolagen untuk tegang & kulit lebih muda, cerah, gebu & berseri-seri 

 ❤ lagi satu tak rugi nak makan Vitamin c sebab menyokong kesihatan gigi, gusi, tulang dan kesihatan menyeluruh tubuh badan 

Nampak tak bestnya? Tak rugi pun makan vitamin C. Selesema sebab resdung pun lekaih baik taw. 

Itu pun Faizah booster beberapa biji. Dah tak larat sok sek sok sek. 😂😂 

Jika kalian ingin mengambil 3 vitamin di atas tadi sekaligus pun boleh juga. Ini antara testimoninya: 



Sumber Google


Sumber Google


Sumber Google



Sumber Google


****************

CARA PEMBELIAN ESELL

■ Anda perlu baca pada pautan surat ini . InsyaAllah Faizah adalah pengedar Shaklee yang sah dan telah menjadi ahli berdaftar sejak tahun 2013.


■ Sebelum Anda membelinya, pastikan vitamin ini sesuai dengan diri Anda kerana produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Dapatkan nasihat daripada doktor jika Anda mempunyai permasalahan penyakit dan setelah ketahui jenis petanda atau simptom mungkin boleh merujuk dengan Pengedar Shaklee yang sah untuk diketahui mana satu vitamin yang sesuai untuk mengurangi simptom tersebut. 


■ Anda juga boleh merujuk rangkaian produk Shaklee di laman website Shaklee Malaysia


■ Info wajib dibaca: 


Postage Semenanjung/Sabah Sarawak: RM10.60/RM21.20


Free Membership: Membuat pembelian sebanyak 200 point uv dari mana-mana hasil jumlah dari produk. Setiap produk mempunyai point uv tersendiri. Contohnya Omega Guard adalah 33 uv.


Free Postage: Jika ingin keahlian sekali free postage, pembelian adalah dari RM800 ke atas.


Jenis Penghantaran: Citylink dan Gdex. (Kawasan Felda dan pendalaman biasa tidak masuk) Jika inginkan perkhidmatan poslaju, boleh beritahu Faizah di whatsapp.


■ Baca dan fahami langkah-langkah pembelian ESELL di sini: 


1. Klik pada pautan ESELL 


a) SENARAI KESEMUA VITAMIN


b) OMEGA GUARD

(seandainya ingin membeli 5 botol lebih baik direct dengan Agen Shaklee yang SAH untuk terus menjadi ahli dan paling best Anda akan dapat sekali Voucher RM60. Seandainya tidak ingin menjadi ahli, boleh beli 5 botol di sini tetapi Voucher RM60 anda tidak akan dapat. Begitulah syarat yang Shaklee tetapkan)



2. Seterusnya akan ke pautan website Shaklee yang selamat untuk prosess tempahan dan bayaran yang sangat mudah. Di halaman pertama adalah berkenaan Terma dan Syarat yang dinyatakan sebagai tanda Agree. Klik tandaAgree jika anda bersetuju untuk meneruskan, pastikan nama dan alamat adalah disemak betul semasa pembelian nanti.


● Anda diberi 48 jam selepas menerima barang untuk membuat sebarang aduan jika barang yang diterima adalah berlaiman dari yang ditempah melalui online. 


● Jika Anda menerima barang yang rosak, 3 hari tempoh yang diberi untuk dikemukakan semula kepada pihak Shaklee Product di cawangan-cawangan berdekatan Anda atau Anda boleh sahaja Contact Faizah tentang hal ini dengan memberikan gambar slip kertas  produk yang diselitkan di dalam kotak yang tertera nombor invoice dan gambar produk yang baru dapat. 


Tambahan lagi, jika Anda nak dapatkan vitamin keesokkan harinya, sebaiknya submit order ini sebelum jam 3 petang. InsyaAllah akan sampai esok harinya. 


3. Selepas menekan klik Agree tadi, Anda akan ke Halaman Senarai Produk.Senarai ini turut menyatakan harga produk dan kuantiti produk boleh diubah mengikut keinginan Anda. 


4. Seterusnya selepas Anda memilih vitamin yang ingin dibeli, Anda perlu klikCheckout untuk terusksn ke Halaman Alamat & Nama untuk lokasi penghantaran. 


5. Selepas semua maklumat diisi, Anda boleh klik Continue untuk ke Halaman Pengesahan Pesanan. Pesanan ini akan dihantar melalui hanya GDEX atau Citylink. Harap Anda selesa dengan perkhidmatan yang dipilih oleh Shaklee ini. 


6. Setelah itu, Anda perlu klik Proceeed For Payment untuk membuat pembayaran melalui Kad Kredit atau Kad Debit. 


7. Di Halaman Pembayaran, Anda perlu kemukakan maklumat kad diperlukan dan klik Confirm Payment.


8. Selepas klik Confirm Payment, kebiasaaannya Anda akan melalui laman web dari pihak Bank yang tertera pada Kad Anda untuk proses pengesahan melalui penghantaran PIN MSOS CODE ke telefon bimbit. PIN MSOS CODE ini seperti CODE TAC  untuk transaksi pemindahan banm ke bank seperti kita biasa buat di maybank2u atau cimbclicks.


9. Selepas pembayaran BERJAYA dibuat,emel pengesahan pembelian atau invois akan dihantar ke emel Anda sebagaimana emel yang Anda isi di Halaman Alamat  & Nama. 


TAHNIAH tersaksi Anda BERJAYA. 


Jangan lupa selepas Anda buat belian, whatsapp Faizah untuk dapatkan konsultasi dan berikan juga nombor invois Anda untuk rujukan Faizah. Lagi satu perkara, nombor tracking dari Citylink atau Gdex yang Anda beli secara ESELL boleh dapatkan daripada Faizah ya. Itu kan hak Anda perlu tahu. Biasa akan update dalam masa 24 jam di dalam sistem.


*************************


Jika ada mempunyai masalah kulit ke dan ingin #ShakleeEffect? 



Sekarang Faizah mencari dan beri peluang kepada 15 orang untuk dibantu dari segi kulit dan juga menjana pendapatan bersama Team #TWFSK

Apa yang best dengan membina karier dengan Shaklee ialah: 

✔Gaji hari-hari (Untung runcit dari jualan. Hehe)

✔Gaji setiap bulan ( Kami panggil Bonus. Bonus naik dah ni. Alhamdulillah)

✔ Road to Car Bonus

✔ Road to Master Coordinator

✔ Trip Tajaan Shaklee Umrah

✔ Trip Melancong (Naik Cruise, Bangkok) 

Best tak? 


Jika Anda berminat dengan produk & keahlian Shaklee,

Hubungi Faizah seperti details di bawah:

Shaklee Independent Distributor


Faizah Syakira
FB: Faizah Syakira
IG: Faizah.syakira
Page: Kisah Kulit Berjerawat
Page : Kesihatan Keluarga dan Pemakanan
Page: Diari Si Energy Booster
Tel : 0136625745 ( Whatsapp)


COD: Bahau & sekitarnya

4 comments:

Madam N said...

seram tgk jerawat kat atas tu

cikkyra90.blogspot.com said...

Kan.. saya dahulu macamtulah 😂

Daddy KK said...

Hello, hope boleh follow balik untuk lihat produk ekzema. TQ.

https://tipsrawateczema.blogspot.my/

cikkyra90.blogspot.com said...


done follow :) Terima kasih singgah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...