Wednesday 30 November 2016

TIPS PEMAKANAN & OMEGA BANTU PERKEMBANGAN OTAK


Faizah baru balik shopping ikan! 😍




Sekarang ni ikan No 1 dalam rumah ni. 

Dari ayam sahaja sebelum ni, kini bertukar kepada ikan. Baru selamat kulit Faizah ini dari simptom alahan dan jerawat. 

Sumber Omega


Lagi satu makan ikan ada kandungan omega. Lebih-lebih lagi tadi memborong salmon kegemaran Faizah. Hehe. 

Tak pernah sebelum ni, makan salmon. Dek kerana nak baik pulihkan kulit. 

Terpaksa menukarkan selama 10 bulan ini dengan pemakanan yang lebih sihat disamping seimbangkan dengan makanan tambahan shaklee. 

Cuma kan Faizah perasan, bila makan ikan tiap-tiap hari ini rasa seperti sel-sel otak semakin berhubung 

Ke perasaan sahaja tidak tahulah? Mungkin juga disebabkan makan Omega Guard dari Shaklee. 

Omega guard ini bukan sahaja untuk antiradang kulit terutamanya jerawat dan ekzema tetapi untuk EPA & DHA minda. 

Banyakkan khasiatnya omega ni?

Lagi satu, seminggu ni saya dapat banyak tips mengenai cara pemakanan kategori anak-anaknya yang pandai dan bijak. 

Antara pemakanannya ialah lebihkan ikan daripada ayam. 

Mungkin kalian boleh boleh tukarkan pemakanan yang lebih sihat selepas ini. 😊

Oklah Faizah nak tolong mak kejap masak ikan bilis ini. Bak kata Nutritionist ikan bilis antara yang bagus untuk otak. Hehe. 

Bukan ikan ikan bilis kering tu ye. Ikan bilis macamnilah maksudnya. 

Mak panggil ini ikan bilis (gambar atas). Jadi kita pun panggil la ikan bilis. 

Betol kan namanya ni? Hehe. 

Dan taraaaa....



Makan tengahari merangkap makan malam dah siap! 

Tapi lauk Faizah lainlah dari masak lomak cili api ni. 

Tipulah tak makan. Cuma pengambila secara sederhana. 

Sesudah makan biasanya saya akan booster immune kulit dengan Omega.

Eh omega sahaja kah Faizah ambil? Ada yang lain. Tapi hari ini cuma nak bercerita pasal Omega. Hehe.

Almaklumlah kulit Faizah ini kan ada alah pada makanan, jadi untuk mengurangkan kemerahan pada kulit semesti saya ambil omega untuk anti -radang.

Kalau gatal-gatal pada badan pun sama. Omega penyelamat immune kulit saya juga.

Lagi-lagi musim hujan ni. Mudah sangat nak kene gatal-gatal pada badan.

Tapi once dah mula gatal-gatal, Faizah akan cepat-cepat insafkan diri dengan pemakanan balik. 

Nanti adalah benda yang dikurangkan, dan ada benda yang saya lebihkan pemakanan dan juga vitamin.

Nak tahu rahsia saya pulih dari jerawat besar-besar dan bernanah beginilah saya buat.Nak lebih lagi, tanyalah Faizah di ruangan whatsapp. :P

Apa pun Faizah nak pi makan sat. Brokoli dah memanggil ni. 






Fuhhh favourite! 😍😍 
Sedap kan?


Lagi satu lihat gambar seterusnya. Saya beli ni sebabnya baru-baru ini sahabat saya di Instagram macam-macam bertanya mengenai Overnight Oat. Makanya hari ini. Jeng! Jeng! Jeng!



Nah seperti dijanjikan. Akhirnya jumpa juga Organic Rolled Oats ni. 

Tadi masa tengah memilih, banyak betol pilihan hati. 

Lepas tu disebabkan kulit saya ini ada alahan pada makanan. Jadi untuk selamatkan diri dari sebarang pemilihan pemakanan yang salah, better saya check dahulu isi kandungannya. 

Pastu mak tanya, "okeh ke tu?"

Saya pun jawab, "rasanya ok je kot. Dah refer ni. Cumanya 4 patah perkataan tu tak berapa nak paham. Bedal je la mak. Nanti tengok pada skin macamna"

Dalam hati rasa macam nak baca kejap apa yang dimaksud 4 patah perkataan tu.

Kalau ada buat kita alah ke, senang pula saya nak seimbangkan apa yang patut semasa penyediaan overnight oat ini.

Nanti saya buat video ye malam ni. 

Serius dalam handphone ini memang banyak betol video yang tidak disunting lagi oleh Faizah. Haha.

Nanti ada moodnya sampai, ghasaklah korang tengok video Faizah aja. 
Lagi satu nak tengok video yang lebih clear di instagram atau Facbeook saya. Follow la ye :)

Semoga Overnight Oat with ESP, apple and cherries ni menjadi. Aminn

Ada sesiapa nak bagi tips tak cara penyediaan Overnight Oat ni? Mana tahu boleh bantu Faizah tambahkan ilmu dan skill untuk penyediaan ini. Hehe. 


******Setiap kesan ke atas Vitamin shaklee pada tubuh manusia adalah berbeza. Ikutlah pada kondisi dan pengambilan vitamin yang bersesuaian*****



Shaklee Independent Distributor


Faizah Syakira
FB: Faizah Syakira
IG: Faizah.syakira
Page: Kisah Kulit Berjerawat
Page : Kesihatan Keluarga dan Pemakanan
Page: Diari Si Energy Booster
Tel : 0136625745 ( Whatsapp)

COD: Kuala Pilah, Juasseh, Bahau & sekitarnya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...