Thursday, 9 February 2017

KENAPA SERAT PENTING UNTUK KULIT DAN DALAMAN?

Assalamualaikum. Selamat pagi semua. 
Ceriakan kulitmu setiap hari dengan bekalan ini. 








Rutin setiap kali jam 5 pagi, perkara pertama dicari dalam peti ais Vitamin C. 

Mesti pelik kan kenapa Faizah makan seawal jam ini? Ok bagi yang ambil set kulit dengan Faizah mereka akan tahu sebab musababnya selepas pembelian dengan Faizah. Hehe. 

Kang cerita dekat sini panjang nau pulak. Jenuh korang nak baca. Hehe. 

Apa pun meh Faizah nak cerita kebaikan setiap vitamin ini untuk kulit dan dalaman. 

Vitamin C jika diambil secukupnya, mampu untuk membunuh bakteria dengan meningkat sel darah putih (sel imun) dari menyerang kulit kita. 

Garlic berfungsi meningkatkan aktiviti. Bermaksud bantu mempercepatkan lagi sel imun tadi buat kerja dengan laju. Wow kan?

Nutriferon pula kita sedia maklum merupakan antibiotik semulajadi dan ada interferon. Fungsinya meningkatkan tindak balas sel imun tadi dan "protection" dalaman kita akan lebih kuat. Yeah! 

ESP soy protein pula adalah minuman tambah tenaga dan dalam pada sama "booster immune" kulit. Jadi mana kulit yang meradang, insyaAllah ESP amat membantu. 

Paling penting ESP akan sentiasa "renew" kulit baru ganti kulit mati yang ada pada badan kita ini.

Manakala Alfafa yang tengah HOT PROMO PERCUMANYA kali ini, sangat diperlukan untuk kulit. Kulit serangkali dikaitkan dengan masalah usus yang kotor. 

Maka untuk mencuci haruslah dengan detox alfafa. Cuci usus, cuci hati dan cuci darah. 

Jangan lupa orang yang ada masalah kulit ini, pengambilan serat tinggi sangat penting. 


KENAPA SERAT ( FIBER) PENTING UNTUK USUS?




Sumber Google

Menurut sumber my health, serat mempunyai kesan fisiologi yang baik kepada proses pembuangan air besar, paras kolestrol darah dan paras gula darah. Serat juga telah dikenal pasti dapat memainkan peranan penting dalam mengawal penyakit termasuklah sembelit, penyakit divertikular, kanser, penyakit jantung, diabetes, obesiti dan hipertensi. 

Berapakah saranan keperluan pengambilan serat?

Berdasarkan kajian, pengambilan serat sekitar 30 hingga 40 gg sehari dapat mengurangkan risiko penyakit kanser usus. Pengambilan serat melebihi 40g sehari pula, menyebabkan kadar penyerapan mineral seperti ferum, zink dan kalsium merosot. Pengambilan serat kurang daripada 20g sehari membawa kepada pelbagai masalah kesihatan meningkatkan risiko penyakit. Kajian mengenai pengambilan serat menunjukkan pengambilan serat dalam kalangan rakyat Malaysia dewasa masih di tahap rendah iaitu sekitar 13 hingga 16g sehari. Setiap individu memainkan peranan penting dalam mengubah tabiat makan masing-masing demi kesejahteraan generasi akan datang.

Daripada manakah sumber serat diperolehi?

Sumber utama serat adalah buah-buahan, sayur-sayuran, bijiran penuh (whole grain) dan kekacang. Serat juga boleh diperolehi dalam bentuk makanan tambahan (supplement). Namun begitu, pengambilan serat daripada sumber semula jadi adalah lebih baik.


Sumber Google: Smoothie


Selaras dengan perkembangan teknologi makanan masa kini, kandungan serat juga telah dimodifikasi dalam produk-produk makanan yang ada di pasaran. Semua bijiran yang telah diperhalusi ke bentuk tepung mempunyai kesan terhadap kepekatan gula darah semasa melalui proses penghadaman (respon glisemik). Kerja-kerja memproses makanan seperti memanas, mengupas kulit buah dan menghancur (grinding) untuk menghasilkan tepung dan produk-produknya seperti mi, biskut dan sebagainya akan menyebabkan lebih cepat enzim bertindak menukarkan kanji kepada gula. Selin itu, makanan yang tinggi kandungan seratnya dengan nilai GI (Indeks Glisemik) yang rendah akan menyebabkan kadar penukaran gula menjadi perlahan. Sebagai contoh, roti mil penuh dan roti putih biasa mungkin berbeza kandungan seratnya tetapi mempunyai nilai GI yang hamper serupa.


Sumber Google



Sumber Google: ESP Soy Protein low GI



Sumber Google: Mealshake low GI



Sumber Google



Sumber Google

Sumber Google: Perbezaan Mealshake, ESP & Cinch Shake



Bagaimana meningkatkan pengambilan serat dalam diet seharian?

Pengambilan serat perlu ditingkatkan secara berperingkat-peringkat. Peningkatan yang mengejut boleh menyebabkan ketidakselesaan pada perut seperti kembung, berangin atau kekejangan usus. Secara amnya, pengambilan serat harian dapat diperolehi daripada 5 hidangan sayur-sayuran dan buah-buahan.

Berikut adalah cara-cara untuk meningkatkan pengambilan serat dalam diet harian:

1.   Baca label kandungan serat (whole grain)

2.   Pilih produk tinggi serat, kurang lemak, gula dan garam

3.   Adalah disarankan separuh dari pengambilan bijirin harian adalah berasaskan bijirin penuh (whole grain) dan produk diperkaya dengan serat ( produk tinggi serat)

4. Pilih sarapan pagi yang sihat (tinggi serat) seperti oat, capati, roti mil penuh (wholemeal) atau produk-produk yang telah ditingkatkan kauntiti seratnnya.

5. Amalkan pemilihan snek sihat berasaskan bijirin penuh seperti jagung, barli, kekacang, oat dan biskut tinggi serat, kurang lemak, gula dan garam

6.   Digalakkan untuk menggunakan beras campuran (beras perang dan beras putih)

7.   Digalakkan untuk menggantikan nasi dengan ubi-ubian dan bijirin lain

8.   Amalkan memakan makanan tinggi serat seperti buahan dan sayur-sayuran terlebih dahulu.

9.   Tingkatkan saiz hidangan sayur-sayuran berdaun, ulam-ulaman dan kekacang ketika hidangan utama (sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam)

10. Tingkatkan kekerapan membuat gentian protein dengan kekacang

11. Bagi pesakit diabetis, pastikan amalan pengambilan buah-buahan bersama hidangan utama dalam porsi yang ditetapkan.

12. Amalkan pemilihan buah-buahan yang agak keras dan boleh dimakan  bersama kulit dalam kuantiti yang ditetapkan. Elakkan mengupas kulit buah (seperti epal, lai kerana boleh mengurangkan serat)

13. Nikmatilah buah-buahan dan sayur-sayuran yang segar dan elakkan dijadikan jus kerana boleh mengurangkan kesan tindakan serat.

14. Pastikan minum air secukupnya (sekurang-kurangnya 8 gelas sehari)


Testimoni

Berdasarkan pengalaman sendiri yang pernah menghadapi kulit jerawat nanah yang kronik, kali pertama berjumpa dengan doktor. Ayat pertamanya adalah,

"Kamu kurang makan sayur dan buah ye?"

Erk. Sentap kali pertama mendengarinya. Haha. Selepas mendengar sesi itu, barulah saya terfikir serat itu penting untuk flush segala toksin. Vitamin lebih kepada membantu kita baik pulih segala sel dalaman kita tetapi pemakanan itu perlu juga jaga sebaiknya terutama sekali 5 hidangan seharian buahan dan sayur-sayuran. 

Lagi sekali Faizah ingatkan kepada Anda di luar sana, diet seimbang itu penting kerana masalah penghadaman akan menyebabkan kekotoran kulit dari dalaman.

Ini antara testimoni yang boleh membantu anda yakin dan pasti serat itu penting dalam pemakanan seharian. heheh. 








Sumber Google


Sumber Google




Sumber Google


Sumber Google



Sumber Google


Sumber Google 

Sumber Google



Sumber Google



Sumber Google



Sumber Google


Sumber Google


Sumber Google


Sumber Google



Sumber Google

Jadi pastikan Anda grab promosi Vivix, ESP, Omega, Vitalea, Vitamin C, Ostematrix, Lecithin dan Alfafa pada bulan ini. 


Nak baca testimoni saya? Ada pada link ini:



Stok Promosi Ini terhad!


Jika Anda berminat dengan produk & keahlian Shaklee,
Hubungi Faizah seperti details di bawah:

Shaklee Independent Distributor


Faizah Syakira
FB: Faizah Syakira
IG: Faizah.syakira
Page: Kisah Kulit Berjerawat
Page : Kesihatan Keluarga dan Pemakanan
Page: Diari Si Energy Booster
Tel : 0136625745 ( Whatsapp)


COD: Bahau & sekitarnya


2 comments:

Nurul Syahirah said...

shaklee memang makanan tambahan yang terbaik untuk semua orang.. walhal kanak-kanak dan baby pun sesuai ^^

cikkyra blogspot said...

ya betol cakap kamu tu :) sampaikan bulan ni tsunami la. haha stress tengok online dan HQ abis je stok vitamin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...