Friday 14 October 2016

BOOST YOUR IMMUNE SYSTEM NATURALLY: 7 PETANDA SISTEM IMUNISASI ANDA RENDAH


1. Demam, selesema dan batuk berpanjangan



Sumber Google

Menurut dari blog Dr Zubaidi, suhu tubuh kita ialah 37.5 hinggs 38.5.C (99.5 -100.9F). Apabila ada jangkitan kuman, pertahanan tubuh kita(daya tahan tubuhu), akan meningkatkan suhu dalam badan. Ia adalah perubahan normal. Ini bertujuan bagi mempercepatkan  kesembuhan dan melawan kuman. 

Namun, thermostat tubuh (bahagian otak yang terletak di hypothalamus) yang mengesan dan mengawal suhu dalam tubuh, sangat sensitif terhadap perubahan suhu ini. Thermostat kita akan memberitahu otak dan tubuh agar mengeluarkan prostagladin, iaitu bahan biokimia yang menjadi dalam tubuh. 

Prostaglandin akan menyebabkan pengecutan saluran darah pada kulit, menyebabkan kita berasa sejuk bila kita demam.

Dalam masa yang sama, kesan dari pengeluaran prostagladin akan menyebabkan otot-otot badan mengecut, menyebabkan kita menggigil. Oleh itu, apabila demam tindakbalas yang normal dalam tubuh ialah kenaikan suhu dalam tubuh, rasa sejuk dan menggigil

Jadi apa yang diperkatakan oleh info dari Dr. Zubaidi, mengingatkan saya kepada ilmu baru yang saya dapat daripada Master Norita, beliau memberi tips bahawa ketika merasakan badan seperti hendak demam, sebaiknya ambil GLA Complex. Hal ini kerana GLA Complex adalah sejenis lemak asid Omega-6 yang diperlukan badan untuk membentuk prostalgladin iaitu sejenis bahan berupa hormon yang mengawal keradangan dan atur proses badan yang normal. 


(Sumber Google)

Selama ini saya fikir GLA untuk merawat jerawat aja. Rupanya jauhkan diri diri dari dapat demam pun boleh. (Boleh baca dekat ENTRY di sini: GLA Complex Bantu Rawat Jerawat Dari Dalam)


2. Kesejukan melampau pada suhu normal


Sumber Google

Menurut Dr Zubaidi, punca-punca demam terlalu banyak. Antara punca demam biasa ialah:

1. Jangkitan kuman, samada virus atau bakteria (Baca ENTRY di sini: Apa itu sistem Imun?)

2. Terdedah pada cuaca panas yang keterlaluan dalam jangkamasa lama

3. Masalah radang pada bahagian tertentu seperti rheumotoid arthritis

4. Kanser

5. Beberapa ubat-ubatan seperti antibiotik dan ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat penyakit tekanan darah tinggi atau sawan

6. Beberapa jenis suntikan vaksin seperti diphteria, tetanus dan pertusis dan vaksin pneumokol

Oleh itu jika demam cari punca demam, bagi menentukan sama ada demam itu berbahaya atau tidak. 



3. Kalenjar membengkak



 (Sumber Google)

\
Antara contoh penyakit yang berkaitan dengan Kalenjar membengkak seperti:

1. Tiroid/ Beguk
2. Radang tonsil
3. Kanser Kalenjar @ Lymphoma
4. Kalenjar prostat 

dan lain-lain lagi


4. Ulser Mulut 



( Sumber Google)



Kalau sebut mengenai ulser mulut ini, antara orang yang selalu kene adalah saya. Haha. Nampak sangat kan memang saya kene stay menggunakan vitamin dari Set Immune Protection yang ditawarkan bulan ini.

Saya stress juga sebenarnya kenapalah asyik nak ulser mulut je. Jadi saya cubalah ubat gigi sensodyne, saya fikir mungkin ada kaitan dengan alahan ubat gigi ke kan. Alih-alih bila konsiste ubat gigi sensodyne, ulser mulut saya cepat pulih. 

Tapi bila dikaji ulser mulut ini mungkin saya mewarisi dari mana-mana ahli keluarga. Sekali mak saya pun storilah, beliau cerita arwah abah selalu terkena ulser ini. Laaa nampaknya saya pewaris ulser mulut. Hahah. Adoih la. 

Sebaik ada shaklee dan ubat gigi sensodyne. Dah tak kene dah macam dulu. 

Masa saya taip entry ini saya terjumpa dah jawapan kenapa saya serasi dengan ubat gigi sensodyne ini kerana ubat gigi ini antara produk Malaysia yang bebas daripada SLS. 


Apa itu SLS (SODIUM LAURETH/LAURYL SULFATE)?

SLS atau sodium laurate sulfate byk terdapat di dalam bahan kegunaan harian kita seperti syampu, ubat gigi sabun mandi, losyen, termasuk barangan bayi. Bagaimana untuk mengetahui barangan tersebut ada di dalam barangan rumah kita? Anda cuma perlu semak ingridient/label pada produk terbabit.

Beberapa kajian melaporkan SLS merosakkan mukosa mulut dan kulit. Ini tidak sama sekali mengejutkan kerana SLS sebenarnya digunakan untuk merengsa kulit sebagai kajian di mana rawatan perubatan untuk kerengsaan kulit memerlukan ejen yang membuat kerengsaan itu sendiri.

Serius ini memang menakutkan. Seramnya kan? Banyak yang saya sensitif dekat badan ini. Memang kene tukar gaya hidup lebih sihat lepas ini. InsyaAllah.


(Sumber Google)


5. Luka lambat sembuh


 ( Sumber Google)

Makanan yang berkhasiat sangat penting untuk penyembuhan luka. Badan kita memerlukan lebih banyak kalori, vitamin A dan C (Vitamin C Shaklee), protein dan zink selepas berlakunya apa jua kecederaan .

Antara penyakit yang sukar disembuhkan lukanya ialah KENCING MANIS. Kepada anda di luar sana jangan lupa tingkatkan imun dan pilihlah pemakanan yang sihat lagi seimbang. 


6. Alahan/Ekzema



( Sumber Google)

Antara punca seseorang itu mempunyai masalah ekzema dan alahan, adalah kerana kurang daya tahan di dalam badan. Badan tidak cukup kuat untuk menahan serangan kuman dan bakteria yang menyerang. Ini menyebabkan badan menjadi terlalu sensitif dan senang untuk gatal-gatal dan terkena penyakit. 

Jadi untuk menyelesaikan masa ekzema dan alahan, badan perlu dikuatkan dengan pengambilan makan tambahan dan elakkan makanan yang beri alahan. Boleh baca ENTRY di sini : Sistem Pertahanan Kulit Pertama

Macam saya, saya pernah melalui JERAWAT KRONIK iaitu kombinasi kulit yang mempunyai alahan kepada makanan. Sehingga kini saya masih bereksperimen bab makanan dan juga meningkat sistem imuniti. Doakan muka saya feloles balik okeh. Hehe. 

Boleh baca ENTRY di sini:ALFAFA ATASI ALAHAN MAKANAN SEAFOOD


7. Keradangan 


 ( Sumber Google)

Sebenarnya keradang/ inflamasi ini normal dan penting untuk kita, sebab ia adalah tindak balas semulajadi sistem pertahanan badan terhadap sebarang ancaman atau kerosakan pada tubuh badan kita. 

Sebagai contohnya, yang disebabkan oleh toksin, virus, bakteria, bahan kimia yang merengsa, parasit seperti kutu, hama dll. 

Orang yang ada alahan juga akan mengalami keradangan atau inflamasi berupa bengkak, ruam, keluar lendir dan lain-lain. Begitu juga kalau badan kita terluka atau terkoyak, keradangan akan berlaku untuk mempercepat proses penyembuhannya. 

Cuma kalau keradangan ini berlarutan dan tak terkawal, selalunya akan menyebabkan pelbagai penyakit contohnya seperti kanser, penyakit jantung dan strok dan mungkin juga boleh mengancam nyawa. Inilah yang perlu kita elakkan. 

Boleh baca ENTRY di sini: Supplement Mencegah Keradangan 

Jadi jangan lupa untuk dapatkan SET TRIPLE PROMO IMMMUNE hari ini! 



OKTOBER SPECIAL: TAHUKAH ANDA?

Terdapat 3 Garis (3 lines) pertahanan dalam sistem imun anda. Apa yang membentuk imuniti anda bukan satu entiti, tetapi lebih kepada sistem organ, sel-sel, dan tisu di seluruh badan anda. Ia adalah penting untuk menyuburkan semua 3 baris untuk memastikan sistem imun anda kuat dan sihat. 

Praktis gaya hidup sihat, pengurusan tekanan yang baik, mengambil makanan berkhasiat dan makanan tambahan untuk diet adalah satu cara yang bijak bagi memastikan sistem imun anda kuat dan memaksimumkan perlindungan anda. 


Bagaimanakah ( 3 lines)  membantu melindungi sistem imun anda?

1st Line:

Tujuan ntuk garis pertama pertahanan iaitu termasuklah kulit, mukus, air mata, air liur, peluh dan asid perut akan bertindak sebagai penghalang untuk memerangkap dan membunuh kuman daripada memasuki badan. 

Apa yang anda perlu amalkan di dalam diet anda ialah:



SET DAILY ESSENTIAL 

1 x OmegaGuard™ 
1 x Vita-Lea® Iron Formula
1 x ESP Mixed Soy Protein Isolate Powder with Vanilla Flavour
2 x Live Amazing" Paper Bag*
1 x Immunity Product Set Guide
1 x Immunity health information leaflet.
1 x Eco-Friendly Jute Bag (Green)*
 * While stocks last

Jangan lepaskan peluang dapatkan Promo ini



2nd line:

Apabila kuman dapat merempuh halangan pertama, mereka akan menghadapi pertahanan daripada pelbagai jenis sel-sel imun termasuklah sel-sel darah putih yang merupakan "Natural Killer Cells" yang berada  di bahagian kedua lapisan pertahanan anda. Manakala, interferon pula memainkan peranan penting dalam mengaktifkan dan meningkatkan tindak balas imun bagi melindungi diri anda daripada serangan kuman tersebut. 

Apa yang anda perlu amalkan di dalam diet anda ialah:


  • Biji labu, benih Plantago, Bunga Safflower, Japanese Honey Suckle yang semulajadi dapat meningkatkan tahap interferon dan menyediakan sokongan imun pada tahap sel, (Boleh baca ENTRYNutriferon baik pulih kulit saya dengan langkah yang pertama)
  • Karotenoid berperanan meneutralkan radikal bebas dan meningkatkan aktiviti sel-sel darah putih. (Boleh baca ENTRY di sini: Caratomax- Anti penuaan)
  • Bawang putih adalah antibiotik semulajadi yang kuat dengan membantu meningkatkan sel darah putih. ( Boleh baca ENTRY di sini: Testimoni kulit & Garlic)
  • Vitamin C merupakan tunjang paling penting dalam sistem imun. Ia meningkatkan sel-sel darah putih dalam misi pencarian, memerangkap dan memusnahkan aktiviti-aktiviti kuman. (Boleh baca ENTRY di sini: Vitamin C adalah Antioksidan Tubuh badan)

SET IMMUNE PROTECTION:

1 x Garlic Complex
1 x NutriFeron®
1 x CarotoMax®
1 x Sustained Release Vita-C Plus™
2 x Live Amazing" Paper Bag*
1 x Immunity Product Set Guide
1 x Immunity health information leaflet.
1 x Eco-Friendly Jute Bag (Green)*


* While stocks last

Jangan lepaskan peluang dapatkan Promo ini


3rd line: 

Line ini memberi tindak balas secara khusus kepada jenis kuman. Jika akan datang kuman itu menyerang kembali terhadap badan, ia akan bertindak balas dengan sewajarnya. Bagi memperbaiki kerosakan sel-sel anda ini, sel-sel anda perlukan resveratrol dan polifenol untuk pemulihan sel-sel yang lebih cepat. 

  • Resveratrol & Polifenol berperanan meningkatkan aktiviti sel pembunuh semulajadi semasa membaiki dan melindungi sel DNA.


SET ADVANCE PROTECTION


2 x Vivix® 
2 x Live Amazing" Paper Bag*
1 x Immunity Product Set Guide
1 x Immunity health information leaflet.
1 x Eco-Friendly Jute Bag (Green)*
* While stocks last

Beli 2 botol Vivix layak dapat CASH BONUS & FREE MEMBERSHIP

Jangan lepaskan peluang dapatkan Promo ini




Jika anda berminat dengan produk Shaklee 
terutama sekali SET TRIPLE IMMUNE ( Promo Oktober).
Jangan lupa untuk hubungi saya segera. 
Stok kini TERHAD!


Shaklee Independent Distributor


Faizah Syakira
FB: Faizah Syakira
IG: Faizah.syakira
Page: Kisah Kulit Berjerawat
Page : Kesihatan Keluarga dan Pemakanan
Tel : 0136625745 ( Whatsapp)
COD: Kuala Pilah, Juasseh, Bahau & sekitarnya




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...